Η
λέξη Πάσχα σημαίνει διάβαση. Οι Εβραίοι γιορτάζουν το Πάσχα λοιπόν σε ανάμνηση
της διάβασης της Ερυθράς Θάλασσας και της απελευθέρωσής τους από τον αιγυπτιακό
ζυγό
της δουλείας τους. Βέβαια το Πάσχα γιορταζόταν και από τους Αιγυπτίους με
άλλο περιεχόμενο, το πέρασμα, τη διάβαση του Ηλίου από τον ισημερινό (εαρινή
ισημερία δηλαδή). Οι Εβραίοι γιόρταζαν το Πάσχα τους στις 14 του μήνα Νισάν
(μεταξύ Μαρτίου και Απριλίου). Έψηναν ένα αρνί, του οποίου δεν έσπαζαν τα
πόδια, έτρωγαν πικρά χόρτα και ψωμί άζυμο.
Αντίστοιχα
για τους χριστιανούς η Σταυρική θυσία και η Ανάσταση του Χριστού σήμανε την
διάβαση από τη δουλεία της αμαρτίας στην ελευθερία που χαρίζει ο Χριστός. Για
τους χριστιανούς αργότερα το αρνί που θυσίαζαν οι Εβραίοι χωρίς να του σπάσουν
τα πόδια συμβόλιζε τον Αμνό του Θεού, τον Χριστό, του οποίου οι στρατιώτες,
όταν σταυρώθηκε, δεν έσπασαν τα σκέλη.
Το
Πάσχα είναι κινητή γιορτή και γιορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο
που ακολουθεί μετά την εαρινή ισημερία. Αν η πανσέληνος συμπέσει Κυριακή, τότε
γιορτάζεται την επόμενη Κυριακή. Με την αλλαγή του ημερολογίου υπήρξε
διαφοροποίηση και ως προς τον υπολογισμό της ημερομηνίας του Πάσχα μεταξύ
Ανατολής και Δύσης. Υπήρξαν πολλές και σφοδρές έριδες μεταξύ των Εκκλησιών για
τον προσδιορισμό της ημερομηνίας του Πάσχα.
ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ
ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
Αστρονομικά η πρώτη μέρα της Σελήνης τοποθετείται μεταξύ 8ης Μαρτίου και 5ης
Απριλίου, με φάση σελήνης 14 ημερών, το Πάσχα πέφτει στο διάστημα μεταξύ 22ας
Μαρτίου και 25ης Απριλίου. Όμως με το νέο ημερολόγιο πρέπει να προσθέσουμε 13
μέρες, επομένως το Πάσχα πέφτει μεταξύ 4ης Απριλίου και 8ης το αργότερο
Μαΐου. Επειδή για τον καθορισμό του Ορθόδοξου Πάσχα ως βάση είναι το παλαιό
ημερολόγιο, γι’ αυτό παλαιοημερολογίτες και νεοημερολογίτες γιορτάζουν μαζί το
Πάσχα. Ενώ οι Καθολικοί και οι Προτεστάντες επειδή έχουν ως βάση για τον
προσδιορισμό της ημερομηνίας του Πάσχα το νέο ημερολόγιο γιορτάζουν το Πάσχα
νωρίτερα από τους Ορθοδόξους.
Αύριο 31 Μαρτίου είναι το Πάσχα των Καθολικών!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου